Een ware verademing


Tineke en David met Simon Bolivar
Toen ik voor het eerst de eilandbewoners zag, dacht ik : "Jeetje, ik dacht dat ik zwart was!" En ik had gelijk  medelijden met hen. Gelukkig bleek al snel dat medelijden helemaal niet nodig was. Het was zelfs zo, dat ik in die drie jaar nooit zo gepest ben als in Leiderdorp. Natuurlijk had ik weleens ruzie met iemand en natuurlijk werd dan over en weer gescholden. Ik bleek toen opeens een stomme witte Hollander (Macamba)  te zijn! Zo zie je maar weer. Maar ik heb nooit iets gemerkt van stelselmatige pesterijen of discriminatie.
Iets anders was het klimaat. Ik genoot ervan. Ten koste van mijn huiswerk. Mijn ouders hadden de tv achtergelaten en die kijkkast heb ik geen moment gemist. Ik was erg veel buiten. Dat kon ook omdat mamma's gezondheid verbeterd was. Ze kon nu zelf veel doen.
Pontjesbrug
Omdat Hanny hier geen werk kon vinden en eigenlijk liever in Leiderdorp was gebleven, ging ze naar ruim een half jaar weer terug naar Nederland. De radiostations (we luisterden veel naar Radio Hoyer) produceerde pop- of typisch Antilliaanse muziek. Dus klonken geen klassieke geluiden meer in het huis. Evenmin de ochtendgymnastiek van Ab Goubitz ("Staat u allen klaar?") en het pianogeluid van Arie Snoek.
Was er dan geen ellende op het eiland? Ja zeker. Ik hoorde en ervoer de werkwijze van Shell. Ik merkte ook afgunst. De Portugezen en Chinezen waren harde werkers en bezaten zodoende relatief veel grond. Dit tot ergernis van bepaalde andere Antillianen.  Ik vond het ook vervelend, dat betweterige Europeanen hun cultuur en werkwijze oplegden. Er was niet zoveel respect voor de lokale bevolking, hun cultuur en de natuur.Er was sprake van onaangepast Hollands gedrag.  Pas in 1963 (klas 8) werd de Zuid Amerikaans geschiedenis als leerstof behandeld. Ik begon toen ook met andere ogen te kijken naar de VOC, de West Indische Compagnie en bepaalde Hollandse zeehelden.  Ik leerde ook over  de slavernij vanuit een andere optiek dan de Hollandse en over Simon Bolivar, de Zuid Amerikaanse vrijheidsstrijder.