Voor het vertrek

Het vertrek staat gepland op 15 december (de trouwdag van mamma en pappa) 1960. Tot die tijd is er gelegenheid ons voor te bereiden. De maanden die daarna verstrijken laten een alsmaar kaler huis zien. Veel spullen worden ingepakt, maar ook weggegeven aan familie en kennissen. Ik ben van klas 5 naar klas 6 overgegaan. We hebben net een nieuwe hoofdonderwijzer, die meneer Hoek vervangt. Meneer Sleeboom is veel aardiger en rustiger dan die kwaaie Hoek. Helaas maak ik meneer Sleeboom niet zo lang mee. Op school trakteer ik nog omdat ik 12 jaar ben geworden. Dat is drie dagen voor mijn tijdelijk afscheid. Ik spreek met mijn vriendje Ambroos af, dat we elkaar zullen schrijven.
Vanaf het moment dat bekend werd dat we naar Curaçao gaan, is er ook veel onrust in huis. Mijn grote zus heeft verkering en wil eigenlijk niet mee. Maar ze moet, de heftige discussies met haar vriend Jan ten spijt. Misschien een vreemde situatie, dat een jonge vrouw van 18 gewoon met haar ouders mee moet, maar het is 1961 en onze cultuur is toch net even anders dan de Hollandse. Tot groot verdriet en ergernis van de beide geliefden. We gaan per boot naar de zon. De naam van het schip is Prins der Nederlanden. Ik vind het bijzonder om met een schip dat deze naam draagt naar de zon gevaren te worden.