Seks in de tropen

Rita op haar vaste plekje: een steen onder de appeldamboom
Het klimaat was niet alleen warm, de mensen ook. Variërend van koud (Hollandse meiden) tot hot en very hot (de rest van de meiden). De buren achter ons hadden twee kinderen, Sharon en Falie. De laatste kreeg vaak op z'n falie, omdat hij in bed plaste. Zijn vader ranselde hem af met een riem. Er zijn mooiere ochtenden in de tropen te bedenken. En zeg er maar niets van, want dan kon je van hem ook een paar slagen krijgen. Sharon was tien jaar en kende het klappen van de zweep ook. Maar dan op het gebied van seks. Ze liep constant achter een van mijn broers aan als een loops teefje. Zelfs in de appeldamboom viel ze hem lastig. Nou ja, lastig. Als er geen sterke takken geweest zouden zijn.
Trotse ouders met Rita
Onze kennis op het gebied van seks hadden we van de straat opgepikt. Ooit begonnen met plaatjes uit De Lach, die in Leiderdorp bij kapper De Jong soms per ongeluk op tafel was blijven liggen. Op Curaçao stuurde mamma ons naar de dominee. Die gaf op een woensdagmiddag in de Emmakerk aan een groepje pubers wat voorlichting. Het enige wat ik me van die twee uur durende sessie kan herinneren, was één opmerking. Dominee Ter Schegget, met kort Amerikaans koppie,  zei : "Wij grote mensen, doen het niet zoals hondjes op straat." Die zin schoot mij helemaal in het verkeerde keelgat. Ik mocht dan pas 13 jaar zijn maar wist toen al dat ook door minder grote mensen op straat flink gebonkt werd (zelf gezien) en ook op z'n hondjes. Misschien was ik zo onthutst dat ik de rest van zijn retoriek niet gehoord heb, dan wel onbewust als een haast traumatische ervaring weggedrukt heb in mijn geheugen. Niet veel later zei schoolvriend Mike tegen mij : "Je moeder is zwanger!" Ik schrok me wezenloos, want hij zei het op een toon alsof hij er zelf verantwoordelijk voor was geweest. Dus schold ik hem de huid vol. Maar Mike (3 jaar ouder) bleef rustig en wees mij op mamma's jurk, die een dikke buik verborgen hield. Van het een kwam het ander en zo belandden mijn broers en ik op uitnodiging van Mike bij een kudde geiten, waar een paar bokken flink tekeer gingen. Seksvoorlichter Mike vertelde ons wat er gebeurde, van het hof maken tot de daad, en vergeleek dat met het gedrag van mensen. Na die uiterst leerzame middag kreeg ik medelijden met de dominee. Die arme man had slechts gemeenschap of nam zijn vrouw tot zich. En dat leek mij toch heel anders dan het echt bonkwerk. Bèèèh!!